“Ser cuiner és la meva forma d’entendre la vida, amb compromís”: entrevista a Sergi de Meià

Recentment reconegut com a millor cuiner jove del 2009 per l’Academia Catalana de Gastronomia, destaca per la seva convicció en el producte de proximitat, en el respecte pels productors i en l’equip.

P ocs xefs han demostrat, amb 30 anys, una fidelitat als seus princi- pis i una sòlida tècnica tan perso- nal com la de Sergi de Meià, con destacava l’Acadèmia Catalana de Gas- tronomia en l’exposició dels motius pels que ha atorgat al responsable dels fo- gons del Monvínic el Premi Nacional de Gastronomia al cuiner jove del 2009. Pregunta. Per què és cuiner? Resposta. És una cosa que porto dintre, de petit ja cuinava pels amics. A casa, s’ha cuinat i menjat molt bé. Tot el que menjavem tenia nom i cognoms. D’aquí el projecte d’ensenyar a Monvínic qui hi ha darrere de tot. Ser cuiner es la meva for- ma d’entendre la vida, amb compromís.

P. És veritat que truca a la mare o l’à-via quan té dubtes d’una recepta?

R. I tant, qui millor que elles. En cuina catalana, no tenen rival. Sense la iaia Ade- laida i la meva mare que es diu igual, jo no seria on sóc. La sensibilitat pel que és bo i ben fet em ve de la mare i de l’àvia.

P. Què ha fet que Sergi de Meià sigui cuiner jove de l’any?

R. La convicció en el producte de proximitat; el respecte pels productors; els punts de cocció i la perseverança en un ideal de cuina; l’equip; el respecte a la cuina catalana; treballar amb l’estacionalitat…

P. Sergi de Meià, se’n diu o se’n fa dir?

R. Me’n faig dir des de fa 8 anys. Els creatius de Reno, restaurant on vaig portar la cuina, van dir-me que “company Castells”era massa llarg. Van preguntar-me què era el que més m’agradava al món i, clar, vaig dir Vilanova de Meià

P. Quina relació manté amb el poble?

R. Moltíssima, hi pujo sempre que puc. M’agradaria fer de Vilanova de Meià un referent en ecoagronomia.

P. Quan es diu Vilanova de Meià, ve al cap la Fira de la Perdiu. Què suposa per a vostè aquesta fira?

R. És el dia gran, el dia en què som la capital de la perdiu, de la Noguera, la pena es que cada cop hi ha menys gent que es dediqui a criar perdius o aviram. Cal ajudar a recuperar varietats locals i a que els productors es guanyin la vida.

P. Quin paper té la caça a la seva cuina?

R. Molt gran, al començar la temporada, em poso a les mans dels caçadors, ells decideixen què cuinem: becades, perdius, conills, llebres, tords, senglars, tudons. Des de petit havia anat amb el iaio Emilio, o amb el tiet Mañé a caçar i amb la caça vaig aprendre a respectar la natura.

P. Quin contacte manté amb els pro-ductors sobre què entra a la seva cuina?

R. Parlo cada setmana amb tots, no només per la comanda, per com estan, la família, el camp, les previsions… Amb el meu fill, Oleguer, els anem a visitar perquè vegi on creix tot. El bon producte és la peça més important de la cuina.

P. Quin és el plat que menja més sovint?

R. Menjo de tot, però les verdures em tornen boig. Només menjo estacionalitat. Tant a la feina com a casa, no mengem res que no sigui del país, net o ecològic, i si puc saber qui hi ha al darrere millor.

L’Apunt

Divulgació de la cultura del vi

Monvínic  és  un  centre  divulgador  de  la cultura  i  l’estudi  del  vi,  on  hi  ha  molts espais (biblioteca, wine-bar, sala de tas- tos,   espai   culinari).   L’aposta   és   acon- seguir   que   el   món   dels   vins   d’arreu estigui lligat amb els nostres productes, diu Sergi de Meià, que per això fa  “cuina amb  amor,  passió  i  dedicació,  i  arrels”. Entre   els   seus   plats   hi   ha   estofat   de cigrons de l’alta Anoia, anguila del Delta amb espàrrecs del Maresme, perdius de la Noguera o peix de la Costa Brava.

FONT: M. P. CULLELL, RURAL

Deja un comentario

Archivado bajo Entrevistes

Responder

